شهریور

شهریور ۶, ۱۳۹۶

کودک و تلویزیون: نتایج یک پژوهش درباره تاثیر کارتون باب اسفنجی بر قدرت یادگیری کودکان

این روزها تماشای تلویزیون بخش مهم و شاید بزرگ‌ترن بخش از اوقات فراغت بسیاری از خانواده‌های ایرانی را در بر می‌گیرد. از آنجا که کودکان بیشترین الگو پذیری را از اعمال والدینشان دارند، آنها نیز به تقلید از والدین خود و نیز به دلیل مشغله زیاد والدین و گاه به دلیل تنهایی و دور بودن از گروه همسالان، زمان نسبتاً زیادی را صرف تماشای تلویزیون و برنامه‌های ویدئویی می‌کنند. در این شرایط، خوب است بیشتر تحقیق کنیم که تماشای تلویزیون، چه اثراتی بر روند رشد ذهنی و عاطفی کودکان می‌تواند داشته باشد. در ذیل ابتدا نظر کارشناسی که به بیان نتایج  یک پژوهش دربررسی تاثیرات تماشای یکی از کارتون‌های پرطرفدار کودکان (باب اسفنجی) پرداخته است و سپس گفت‌و گوهای مادران رستاکی می‌آید. نظر کارشناسی: کودکان و کارتون‌های خیالی کارتون‌های خیالی پنجاه درصد یادگیری کودکان را کاهش می‌دهند! تماشای کارتون‌هایی که روند سریع دارند، سرشار از تصاویر و اتفاقات پرحادثه و غیرواقعی هستند، بر روی یادگیری کودکان تاثیر منفی می گذارد. “باب اسفنجی– شلوار چهارگوش” نام کارتونی دارای شخصیت‌های خیالی است که در اعماق دریا اتفاق می‌افتد و بسیاری از خردسالان سراسر دنیا آن را تماشا می‌کنند. پژوهشی که در دانشگاه ویرجینیا انجام شده است، نشان می‌دهد که توانایی یادگیری کودکان بلافاصله پس از تماشای این کارتون کاهش می‌یابد. این تحقیق بر روی کودکان چهار ساله انجام گرفته و آنها را به سه گروه تقسیم کرده‌اند: برای گروه اول، کارتون «باب اسفنجی» پخش می‌شود. برای گروه دوم، کارتونی با ریتمی آرام‌تر و واقعی‌تر به نام “کایو” در نظر گرفته می‌شود. و گروه سوم به جای تماشای تلویزیون، مشغول نقاشی می‌شوند. آنجلینا لیلارد، یکی از پژوهشگران می‌گوید پس از پایان این فعالیت‌ها، از همه کودکان خواسته شد که در آزمونی که برای اندازه گیری میزان دقت، یادگیری و توانایی حل مسائل در میان کودکان طراحی شده است، شرکت کنند. او درباره نتیجه […]